trade_fair

BELFAIR

 

BELFAIR is de jaarlijkse Belgische beurs voor virtuele bedrijven, georganiseerd door COFEP. Het is doorgaans een van de grootste beurzen voor virtuele bedrijven in Europa. Op een traditionele BELFAIR verwelkomen we meer dan 230 exposanten en 2500 bezoekers, verspreid over 2 dagen. De standhouders zijn virtuele bedrijven uit het secundair onderwijs, het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs.

<We_can_help/>

What are you looking for?

<Good_things_happen/> Welcome to Conference

BELFAIR 2020 by COFEP

Copyright @ 2019-2020

Follow us

>FAQ

Algemene info

Wat is BELFAIR?

BELFAIR is de jaarlijkse Belgische beurs voor virtuele bedrijven, georganiseerd door COFEP. Het is doorgaans een van de grootste beurzen voor virtuele bedrijven in Europa. Op een traditionele BELFAIR verwelkomen we meer dan 230 exposanten en 2500 bezoekers, verspreid over 2 dagen. De standhouders zijn virtuele bedrijven uit het secundair onderwijs, het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs.

Waar en wanneer vindt BELFAIR 2022 plaats?

Gezien de huidige COVID-maatregelen zal de editie van 2022 online plaatsvinden op 10 en 11 maart. Voor de tweede maal zal er een nocturne georganiseerd worden op donderdag 10 maart van 18:00 tot 20:00.

Waarom deelnemen aan BELFAIR 2022?
  • Het is de eerste kans om je assortiment aan een publiek voor te stellen.
  • Je kan je procedures uittesten.
  • Je leert andere virtuele bedrijven kennen en kan samenwerkingen aangaan.
  • Je hebt een stapel orders te verwerken na de beurs.
Hoe contacteer ik de organisatoren?

Stuur vooraf een mailtje naar belfair2022@cofep.be.

 

Tijdens de beurs kan je ook terecht bij de COFEP-helpdesk op het beursplatform.

Deelname

Welk platform wordt er gebruikt voor de online beurzen?

We hebben ervoor gekozen om een platform te gebruiken dat specifiek voor virtuele bedrijven werd gecreëerd. Dit platform werd ons ter beschikking gesteld door VEI, de Amerikaanse centrale van virtuele bedrijven. Er gebeurde uiteraard nog maatwerk specifiek voor COFEP en een uitgebreide testing.

We hebben er bewust voor gekozen om geen bestaande, commerciële toepassingen te gebruiken. Ongetwijfeld ogen die iets hipper, maar de prijskaartjes zijn niet min. Door voor het huidige platform te kiezen is deelname aan online beurzen voor standhouders en bezoekers helemaal gratis.

Waar vind ik de BELFAIR reglementen?
Waar vind ik het programma?

Een overzicht van de activiteiten vind je hier. De uurregeling vind je terug in het menu, onder Programma.

Hoe bereid ik mijn deelname voor?

Een perfecte voorbereiding is een must voor een geslaagde beurservaring.

 

Wil je je voorbereiden als verkoper op de beurs?

Kijk dan hier bij de FAQ bij het onderdeel “Richtlijnen verkopen”.

 

Wil je je voorbereiden als aankoper op de beurs?

Bij de FAQ – “Richtlijnen aankopen” kan je alle tips hierover terugvinden.

 

We beschikken echter ook over 3 handige posters om te gebruiken bij de voorbereiding van je beursdeelname.

Wat doe je voor de beurs?
Wat doe je tijdens de beurs?
Wat doe je na de beurs?

Online beurs-etiquette

Tijdens de beurs gaan we voor “professionaliteit” met een grote P!

Neem zeker met het hele team deze etiquetteregels door.

Hoe bereid je de Elevator Pitch competitie voor?

Richtlijnen verkopen

Wat is de deadline voor registratie?

Je kan tot de start van de beurs nog inschrijven als standhouder. Wel raden we je aan om je tegen 25/02/2022 te registreren. Zo verschijn je ook in de deelnemerslijst die door andere virtuele bedrijven zal gedownload worden ter voorbereiding van hun bezoek.

Hoe registreer ik mijn virtueel bedrijf als standhouder?

Informatie rond inschrijven als standhouder of bezoeker voor de online beurzen vind je op de pagina Registratie in het menu BELFAIR 2022.

Moet ik standengeld betalen als verkoper?

Neen! Elk virtueel bedrijf kan gratis deelnemen aan de online beurzen.

Om de boekhouding van je virtueel bedrijf interessant te houden, wordt er aan de standhouders wel een virtueel bedrag aangerekend. Dit bedrag verschilt naargelang je kiest voor een standaard of een top plaats. Uiteraard is de factuur die je hiervoor ontvangt bestemd voor de boekhouding van je virtueel bedrijf en betaal je die factuur via een virtuele overschrijving.

Hoe bereid ik me als verkoper voor op Belfair?

Blink tijdens Belfair met je team uit in:

  • professionaliteit
  • klantvriendelijkheid
  • commerciële kennis

Dit vraagt een heel grondige voorbereiding!
We helpen je alvast op weg met deze handige check-list voor online beurzen.

Hoe kan ik orders verwerken tijdens de beurs?

Er zijn tal van mogelijkheden:

  • in Trade Fair Point-of-Sale (POS)
  • rechtstreeks in ERP (bv. MS Dynamics NAV of Odoo):
  • via je webshop
  • in je eigen systeem

Richtlijnen aankopen

Hoe kan ik aankopen doen?

Wanneer je toegang hebt tot het beursplatform, kan je langsgaan op de verschillende standen en er aankopen doen.

Maak je deel uit van een virtueel bedrijf?

  • Je zowel bedrijfsaankopen als persoonlijke aankopen doen.
  • Je kan betalen via de bedrijfsrekening, de persoonlijke rekening, de PE-creditcard, de beurskaart of in sommige gevallen gewoon cash.

Maak je (nog) geen deel uit van een virtueel bedrijf?

  • In dat geval doe je persoonlijke aankopen. Hou bij het plaatsen van bestellingen rekening met een realistische hoeveelheid.
  • Je kan betalen met een beurskaart of in sommige gevallen gewoon cash.

Vragen over de betaalmiddelen? Ga hier in de FAQ naar het onderdeel “Transacties en betalingen”.

Hoe bereid ik mijn aankopen voor?

Je kan de deelnemerslijst per beurs downloaden in de online beurslobby. De lijst van standhouders zal 2 weken voor de opening van de beurs beschikbaar zijn. Opgelet: inschrijven als verkoper is mogelijk tot de dag van het event, dus zorg ervoor dat je over de meest recente lijst beschikt.

Hoe weet ik welke tool de standhouder zal gebruiken?

Als je de deelnemerslijst vooraf downloadt, vind je de gebruikte videoconferentietool (Zoom/ Google Meet/ Microsoft Teams) terug in de kolom Videoconferentietool.

Zijn externe bezoekers welkom?

Ja, ook externe bezoekers (directie/management/ collega’s/ …) kunnen aankopen doen op onze online beurzen. Personen die geen deel uitmaken van een virtueel bedrijf kunnen zich registreren op de pagina Registratie onder het menu BELFAIR 2022.

Het reglement voor bezoekers vind je hier.

Kan ik mijn winkelervaring beoordelen?

Absoluut! Jouw shopervaring en opbouwende feedback is vast welkome informatie voor de verkoper.

Onmiddellijk na je bezoek aan een beursstand zie je de uitnodiging om je bezoek aan de stand te beoordelen.

Decoratie & tools

Welke uitrusting heb ik nodig?

Als standhouder moeten je verkopers minimaal beschikken over:

  • een goede internetverbinding
  • een desktop of laptop met ingebouwde of externe webcam/ microfoon/ luidspreker
  • headsets of oortjes

Extra’s, zoals een tablet voor wie orders wil registreren in de Trade Fair POS, zijn handig maar niet essentieel.

Indien mogelijk reserveer je voor de online beurs een heel ruim lokaal of meerdere lokalen. Op die manier kan je echo’s en andere storende geluiden vermijden.

Welke videoconferentietool gebruik ik best?

We steken het niet onder stoelen of banken: we vinden Zoom nog steeds de tool met de meest uitgebreide functionaliteiten voor een online beurs.

Uiteraard ben je helemaal vrij in je keuze. Of je nu gaat voor:

  • Zoom met breakout rooms
  • Google Meet met links naar aparte vergaderingen of de recente breakout functie (als je de juiste versie hebt)
  • Microsoft Teams met uitwijkmogelijkheden of de recente breakout functie

Zorg ervoor dat je op voorhand getest hebt tijdens testbeurzen of intern met je trainees. Een goede voorbereiding is veel waard!

Hoe til ik mijn stand een niveau hoger?

Er zijn tal van manieren om je online stand in te kleden of de interactie met je klant te verhogen. We inspireren je graag en nodigen je uit om op ontdekking te gaan:

  • creëer een virtuele achtergrond
  • laat je klant bladeren vanop afstand in je (Issuu) catalogus: https://issuu.com
  • bepaal zelf wat je klant te zien krijgt door te werken met een tool zoals Classroomscreen: https://classroomscreen.com

De mogelijkheden zijn eindeloos! Experimenteer erop los met je trainees of neem contact op met ons als je nood hebt aan extra ideeën.

Meer inspiratie in deze Youtube video

Transacties & betalingen

Wat zijn de betaalmogelijkheden op een beurs?

We hebben ze voor je opgelijst:

Bekijk hier het schema.

Hoe kan ik de persoonlijke aankopen van mijn werknemers tijdens een beurs financieren?

Voor de Belgische virtuele bedrijven zorgt COFEP naar goede gewoonte voor financiering van persoonlijke aankopen om:

  • ervoor te zorgen dat er voldoende transacties kunnen zijn
  • te voorkomen dat trainees niet kunnen reageren op een aanbod wegens geldgebrek

Een bedrag van 4000 € per trainee zoals geregistreerd in Basic Bank zal gestort worden op de personeelsrekening op 1 maart voor ieder ingeschreven virtueel bedrijf.

Hoe kan ik beurskaarten bestellen?

Ben je een bezoeker en heb je geen virtueel bedrijf dan kan je betalen met een beurskaart

Deze kan je hier bestellen.

Kies je voor digitale beurskaarten krijg je een overzicht met kaartnummers en hun vervaldatum toegestuurd.

Kies je voor een fysieke beurskaart kan je die bestellen voor 1 maart aan 1 €/stuk met een minimum bestelhoeveelheid van 15 stuks